Rickenbacher: "De Karajan vaig aprendre com crear so i com sentir la música al braç"


Entrevista feta durant l’Encontre de Nadal de la JONC al Teatre Auditori de Salou (TAS) al director convidat, Karl Anton Rickenbacher


    Autor: Josep Molina

Torna per segona vegada a la JONC com a director convidat. Com va l’Encontre de Nadal? Com veu els joves músics d’aquesta edició?

Com que sóc una persona positiva, per mi cada any és el millor any. Però aquest és realment una edició excel·lent perquè tinc la sensació que tot va més ràpid. Els assajos van més ràpid. Encara queden cinc dies per acabar i alguns passatges ja estan llestos. Per tant, a partir d’ara hem de trobar la possibilitat de fer un passatge perfecte i un altre de perfecte i ajuntar-los, des de la primera part fins l’última part de la simfonia. Tot ha d’anar alhora.

Quina col·locació li agrada més per aquest tipus de repertori?

He de dir que la posició de l’orquestra de corda amb els primers violins a l’esquerra i els segons violins a la dreta és absolutament perfecta. Perquè aleshores tenim a l’esquerra, la melodia i el baix (violoncel i contrabaix) i, a la part dreta, les veus principals. Un dels millors compositors del segle XX, Olivier Messiaen, quan vaig fer aquesta disposició va donar-me les gràcies i em va dir que és així era com ell havia pensat la seva música i és així com sona millor.

Vostè que ha estat director convidat de prestigioses orquestres de tot el món, exigeix el mateix a una orquestra professional que a una de jove?

La diferència entre una orquestra jove i una de professional és que amb la professional, com a molt, tens tres dies per assajar. Amb la Filharmònica de Londres només tens dos dies, ja que el segon ja és l’assaig general i al vespre ja hi ha el concert. Per tant, he de preveure que tant ells com jo ja coneixem la música.
Amb la JONC tenim dues setmanes o deu dies, per tant, comencem amb un nivell més baix, però al final el resultat ha de ser el mateix perquè fem la simfonia de Bruckner i la simfonia de Bruckner ha de ser perfecta.

Com veu el projecte pedagògic de la JONC, havent vist altres formes de treballar amb joves músebert Von Karajan. Què destacaries formes de treballar amb joves músics arreu ics d’arreu del món?

El que et puc dir, perquè he dirigit en altres llocs, és que m’encanta treballar amb joves músics. Ho he fet al Conservatori Superior de música de França, que té la millor orquestra jove nacional, o amb altres orquestres internacionals. Però la feina del Manel Valdivieso i el seu equip és absolutament única. Els felicito pel que han establert a Catalunya, perquè donen la possibilitat que vinguin professors d’arreu. Hi tinc una gran admiració, i és per això que sóc aquí. Així també ajudo el Manel i la JONC a mantenir el nivell de qualitat. I espero, ara que esteu celebrant el vintè aniversari, que la JONC mantingui el mateix nivell quan celebri el 40è aniversari, quan jo ja no podré venir perquè aleshores en tindré noranta!

Què els recomanaria als joves músics per millorar i fer-se un lloc com a intèrprets?

He de dir que estic molt i molt trist de sentir que a l’Estat espanyol el 50% dels joves no tenen feina. Trobo que és desastrós un país que no dóna opcions de feina als joves amb talent. Als músics ja els vaig dir que si no troben lloc en orquestres professionals intentin crear la seva pròpia formació o que facin de professors. Perquè nosaltres necessitem la música. La música canvia el curs del món.
Per exemple, Barenboim ha aconseguit que músics israelians i palestins toquin  plegats en una mateixa orquestra quan encara estan en guerra. Per a mi, aquesta és la missió: desitjo que aquests músics puguin trobar el seu lloc per fer el que és més important per a ells.

Que vostè sigui amb la JONC és una sort pels joves músics, però i vostè, n’aprèn alguna cosa d’ells?

Si comences arc avall, la primera nota és perfecta però l’última no ho és. Si comences  arc amunt, l’última nota és perfecta però la primera no ho és. L’altre dia quan estava assegut a la catedral de Barcelona vaig dir-me, per què no ho barregem? I avui ho he intentat. Era la primera vegada a la vida que ho feia i és perfecte! Per tant, sempre aprenc alguna cosa. No hi ha una única manera d’arribar a un resultat, n’hi ha diverses.

Per què heu escollit aquest programa pels concerts de l’Encontre?

Hem triat Lutoslavski perquè és el centenari del seu naixement. El Manel Valdivieso ho va proposar. Jo volia fer una obra de Messiaen però trobo que hauria estat massa difícil fer una segona peça d’orquestra. Crec que és ideal haver escollit una obra en què només han de tocar les cordes. Per altra banda, també volia que la JONC conegués el compositor viu més important, l’Henri Dutilleux i hauria vingut perquè és amic meu, però hauria estat massa difícil i no volíem convidar-lo si el resultat no era perfecte. Però a llarg termini, la idea era tenir un Brahms composat en la mateixa època que Bruckner va fer aquesta simfonia. A més la peça de  Lutoslavski és música d’enterrament i, de fet, el segon moviment de la peça de Bruckner també és música fúnebre.

Així doncs, tenim l’obertura tràgica de Brahms, després música fúnebre per la mort de Béla Bartók i, finalment, la música de Bruckner sobre la mort de Richard Wagner. Per tant, tot el programa convergeix. També és una peça contemporània. Una vegada vaig conèixer en Lutoslavski i sempre he volgut homenatjar-lo, per tant, estic molt content de poder-ho fer.

Vostè va ser alumne d’Hebert Von Karajan. Què destacaria del seu mestratge?

Per a Karajan tot era so, sempre so. De vegades massa. De Karajan vaig aprendre com crear so i com fer que els músics toquessin per entregar aquest so. De Karajan vaig aprendre el so i sentir la música al braç. Que un director no és un agent de trànsit sinó un creador de so. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada