Maria Bayo, soprano: "Qui té perseverança tira endavant si realment el que li agrada és la música"

Barcelona, 18 de juliol del 2012

La reconeguda soprano Maria Bayo, solista convidada en el concert inaugural del Festival Internacional de Música de Cantonigròs que comptarà amb la JONC i les corals Sant Jordi i Canigó, ens regala els 10 minuts de pausa que ha fet Valdivieso entre peça i peça a l'assaig final que ha tingut lloc a l'ESMUC. Bayo arriba pausada, s'inclina al piano i somriu. Després seiem i comença la conversa. Modula la veu però les paraules que diu són intenses i crítiques si cal. 

El concert de demà a Cantonigròs serà la segona col·laboració que fa amb la JONC i aquest festival després del concert d'ara fa cinc anys. Que repeteixin és un bon senyal...

Repetim perquè la primera vegada va ser fantàstic. Em sembla que és important que artistes que hem tingut una carrera i que encara estem a l’escenari tinguem l'ocasió de col·laborar amb el joves que estan començant a fer la seva. Em fa molta il·lusió perquè són joves i tenen moltes ganes i es nota de seguida.

Amb què ho nota? Em podria posar un exemple?

Es nota que en un primer moment estan tots molt atents. I la segona vegada que tornes a fer la mateixa obra hi ha hagut un avenç. I això és molt satisfactori per a una cantant, per a una solista: veure que han captat la teva forma i que t’acompanyen.

S’hi sent còmode, doncs, cantant amb la JONC?

Sento que m’estan escoltant i que m’estan acompanyant, i això és més complicat. Quan fas un concert amb piano és molt fàcil que el pianista estigui amb tu. Però en una orquestra, que són cent i escaig de persones, que tots els instruments funcionin com un de sol per embolcallar la solista i sentir-la i sentir-se ben acompanyat és molt gratificant.

Què li han semblat aquest dos dies d’assajos previs amb l’orquestra?

Bé, però sempre li dic al Manel Valdivieso (director artístic de la JONC) que em semblen pocs dies. Em sembla que podríem haver fet un dia més perquè així hauríem pogut anar amb més tranquil·litat. En dos dies és tot molt condensat i ja li he dit que la propera vegada estic disposada a venir més temps perquè a mi no em fa res assajar més. A mesura que fas més assajos, hi ha més compenetració i més unió amb tot l’equip.

A l’Encontre hem parlat del poder transformador de la música. Us transformarà el concert d'aquest dijous a L'Atlàntida de Vic?

Això és màgia. De vegades passa i d’altres no. Però estic d’acord amb què la música ajuda a transformar les persones perquè, en certa manera, nodreix el públic i nosaltres també ens nodrim com a músics.

I en el seu cas, com a soprano solista, com ho viu?

Jo cada vegada que faig un concert em nodreixo perquè és el que més m’agrada fer i poso el 100% de mi cada vegada. Sempre dic que a l’acabar un concert estic buida perquè ho he donat tot, l’energia, i això el públic ho recull i també l’orquestra. I hem de buscar la cultura encara que no sigui, de vegades, rendible com aquest polítics volen que sigui. La música no ha de ser rendible, han de ser rendibles altres coses interiors que fan l’individu millor, que el fan ser millor persona.

Però els joves que comencen es troben un panorama molt difícil... què els recomana?

Penso que el qui té ganes i perseverança tira endavant si realment el que li agrada és la música. Hi ha moments de debilitat com en totes les professions. Lògicament el nostre país no és un país on hi hagi molta activitat musical i en aquests moments estem en un perill total perquè amb totes aquestes retallades –i encara se n’estan fent més!-...

La falta d'inversió ens pot fer perdre tot el que s’ha aconseguit en els darrers anys?

Jo vaig fer els meus sis anys de conservatori aquí i, com que pensava que no estava prou madura per començar la meva carrera i com que aquí no hi havia res, vaig marxar a Alemanya a millorar els meus estudis. En aquests últims 25 anys hem avançat molt i la por que tinc ara és que tornem a anar enrere i que tot el que hem fomentat (ha millorat molt el factor musical a l’Estat) no només s’estanqui sinó que vagi a menys. És un gran perill i per això crec que hem d’apostar fort per la cultura i per la música. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada